(پیتونک گلچینی از بهترین مطالب وب را در اختیارتان می گذارد) کپی برداری از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

توجه

دوستان عزیز یک سالی هست که وبلاگ نویسی رو گذاشتم کنارازین به بعد میتونید مطالب خنده دار و جالب رو در فیس بوک من ببینید:www.facebook.com/Aran.Fadavi *برای ارسال نظر هایتان در زیر هر مطلب کادری با گزینه ی (ارسال یک نظر) وجود دارد . با کلیک کردن بر روی آن و پر کردن فرم مورد نظر، ما را در بهتر شدن یاری کنید.

*برای دیدن عکس هایی که دیده نمی شوند از Show picture استفاده کنید.

*برای دیدن صفحات بعدی از گزینه ی "پیام های قدیمی تر" در قسمت پایین صفحه استفاده کنید.



یک سال از درگذشت مایکل جکسون، ستاره موسیقی پاپ که «سلطان پاپ» لقب گرفت، گذشت؛ خواننده ای که از جایگاه انسان عادی و خواننده معمولی فراتر رفت و به اسطوره‌های دنیای مدرن پیوست.


مایکل جکسون در طول عمر کوتاه خود با آهنگ‌ها، رقص‌ها، ویدئو کلیپ ها، سبک اجرايی متفاوت، رفتارها و زندگی عجیب و غيرمتعارف خود به جنجالی‌ترين خواننده مرد دنيای موسيقی غرب و شمایل فرهنگ پاپ مدرن تبدیل شد.

اگر اسطوره را پدیده‌ای دور از دسترس بدانیم که با رمز و راز آمیخته است، زندگی مایکل جکسون نیز همانند دیگر شخصیت های اسطوره ای با مجموعه‌ای از رازها و داستان ها و افسانه‌ها آمیخته است. از قصر افسانه ای او (نورلند) گرفته تا روابط عجیب و غریب و مشکوکش با کودکان و حتی مرگ اسرارآمیزش در پنجاه سالگی. اکنون نیز ثروت افسانه‌ای اش به سوژه خبری رسانه‌ها تبدیل شده است.
زندگی و مرگ مایکل جکسون، همانند چارلز فاسترکین (همشهری کین اورسون ولز) پر از رمز و راز است و حتی کارآگاهان ورزیده و خبرنگاران سمج مثل مارتین بشیر (روزنامه نگار بریتانیایی) نیز نتوانستند همه جنبه های تاریک این زندگی را حتی در زمان زنده بودنش برملا کنند.
اينکه مایکل جکسون چرا و چگونه توانست به این جایگاه برسد و به شمايل محبوب يک قرن تبدیل شود و هنر و رفتار او چه تاثيری بر جامعه آمریکا به طور خاص و جامعه جهانی به طور عام گذاشت، قطعا نيازمند بررسی‌های عمیق جامعه شناختی، پديدارشناسانه و فلسفی است.

کودکی مایکل

مایکل جوزف جکسون در ۲۹ اوت ۱۹۵۸در یک خانواده اهل موسیقی به دنیا آمد. وی فرزند هفتم خانواده جکسون بود که فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه موسیقی از ۶ سالگی به عنوان یکی از اعضای گروه جکسون فایو آغاز کرد.
مایکل جکسون در مصاحبه های تلویزیونی خود در سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۳ اعتراف کرد که کودکی سخت و عذاب‌آوری داشته است. وی در این گفتگو از بدرفتاری‌های پدرش یاد کرد و گفت که در کودکی اغلب از تنهایی می‌گریسته است.

میراث هنری مایکل جکسون

تاثیر مایکل جکسون بر موسیقی، رقص، مد و فرهنگ معاصر جهان در طی چهار دهه فعالیت حرفه ای او انکار ناپذیر است.
جکسون نه تنها موسیقی پاپ مدرن را متحول کرد بلکه تحول عظیمی در هنر کلیپ‌های ویدئویی به وجود آورد. محبوبیت کلیپ‌های
ویدئویی او مثل تریلر، بد‌ و بیلی جین، موزیک ویدئو را به عنوان فرم هنری تصویری در جهان مطرح و باعث شهرت شبکه تلویزیونی تازه تاسیس موسیقی ام‌تی‌وی شد.
مایکل جکسون نخستین خواننده سیاه پوستی بود که تصویر او از شبکه ام‌تی‌وی پخش شد.
بر اساس نظرسنجی اخیر شبکه اجتماعی مای‌اسپیس، کلیپ ویدئویی تریلر که مایکل جکسون در سال ۱۹۸۳ اجرا کرد و از ام‌تی‌وی پخش شد، به عنوان تاثیرگذارترین موزیک ویدئوی قرن شناخته شده است.
موزیک ویدئوی بد که مارتین اسکورسیزی آن را کارگردانی کرد، یکی دیگر از نمونه‌های عالی این سبک تصویری است؛ همین طور کلیپ موسیقی جیغ ساخته مارک رامنک.
مایکل جکسون در سال ۱۹۹۶ در ویدئو کلیپ ارواح که بر اساس نوشته مشترک جکسون و استفن کینگ و به کارگردانی استن وینستون ساخته شد، بازی کرد.
این کلیپ ویدئویی که زمان آن بیش از ۳۸ دقیقه بود، رکورد بلندترین موزیک ویدئو در رکوردهای جهانی گینس را به دست آورد و در سال ۱۹۹۶ در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن نیز نشان داده شد.
جکسون با اجراهای خلاقانه روی صحنه، موسیقی تند و پر هیجان و حرکات تکنیکی موزون و پیچیده اش‌ (رقص‌های روبات و مون‌واک) در مدت کوتاهی به محبوبیت چشمگیری در میان مردم جهان دست یافت و نام او از پایتخت‌های بزرگ جهان به روستاهای دورافتاده و پرت هم رسید.
شیوه منحصر به فرد او در موسیقی و سبک رقص و آوازش، تعداد بی شماری از هنرمندان هیپ هاپ، پاپ و آر اند بی معاصر را تحت تاثیر قرار داد و الهام بخش هنرمندانی چون مدونا، ماریا کری، آشر، بریتنی اسپیرز، کریس براون و بیانسه شد.

مایکل جکسون بارها مورد ستایش مجامع مختلف موسیقی قرار گرفت و جوایز بسیاری کسب کرد از جمله برنده ۱۵ جایزه گرمی و ۱۳ آهنگ برتر شد.
مجله تایم او را «جنجالی ترین پدیده فردی از زمان الویس پرسلی» معرفی کرد و مجله مشهور ونیتی فر، او را مردمی ترین هنرمند در تاریخ نمایش دانست.
مایکل جکسون در سال ۲۰۰۷ در باره موسیقی خود چنین گفت: « موسیقی وسیله‌ای است برای ارضای تمایلات من، هدیه من است برای تمام عشاق دنیا . با موسیقی ام، می دانم که تا ابد زنده خواهم بود.»


پرفروش ترین آلبوم های موسیقی جهان

از میان آلبوم‌های موسیقی مایکل جکسون، پنج آلبوم از آلبوم‌های استودیویی او یعنی جدا از بقیه، تریلر، بد، خطرناک، و تاریخ جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی جهان اند.
آلبوم جدا ازبقیه که وی آن را در سال ۱۹۷۹ به کمک کوئینسی جونز بیرون داد، موفقیت زیادی کسب کرد و ۲۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفت.
آلبوم بعدی مایکل جکسون که در سال ۱۹۸۲ با عنوان تریلر منتشر شد، مجموعه ای از محبوب‌ترین آهنگ‌های وی بود که با فروش تقریبی ۱۱۰ میلیون نسخه به پرفروش ترین آلبوم موسیقی در جهان تبدیل شد.
در سال ۱۹۸۳ برای نخستین بار رقص مشهورش به نام مون واک را به نمایش گذاشت که محبوبیت عظیمی در جهان کسب کرد و هواداران بسیاری یافت.
جکسون در سال ۱۹۸۶ در فیلم کوتاه سه بعدی و علمی تخیلی کاپیتان ای او(EO) ساخته فرانسیس فورد کاپولا بازی کرد که کمپانی والت دیزنی سال‌ها آن را در پارک های تفریحی خود نمایش می‌داد.
آلبوم بد که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد، یکی دیگر از آلبوم‌های پرفروش مایکل جکسون است که تا کنون بیش از ۳۰ میلیون نسخه آن به فروش رفته است.
هشتمین آلبوم موسیقی مایکل جکسون با عنوان خطرناک که در سال ۱۹۹۱ بیرون آمد، تا سال ۲۰۰۸ بیش از ۳۲ میلیون نسخه از آن به فروش رسید.
در سال ۱۹۹۵ آلبوم تاریخ که مجموعه ای از پانزده آهنگ برتر او از جمله آهنگ های تو تنها نیستی و ترانه زمین بود منتشر شد و در صدر آلبوم‌های پرفروش آن سال قرار گرفت. این آلبوم نیز تا کنون ۲۰ میلیون نسخه در آمریکا فروش داشته و برنده جایزه گرمی بهترین آلبوم همان سال شد.


جنجال ها و اتهامات جنسی

این تنها هنر خوانندگی و رقص مایکل جکسون نبود که از او چهره‌ای جنجالی و پر سرو صدا ساخت بلکه تغییر رنگ پوست بدن او و شایعاتی که در این باره و همچنین درباره ارتباطات جنسی اش با کودکانی که سرپرستی آنها را در قصر افسانه‌ای اش (نورلند) به عهده داشت، جنجال زیادی درباره او ایجاد کرد و بارها پای او را به دادگاه کشاند.
وی در سال ۱۹۹۳ متهم به سوء استفاده جنسی از کودکان شد اما به دلیل فقدان شواهد کافی تبرئه شد.
در این دوره، پسر سیزده ساله‌ای به نام جردن چندلر که با مایکل جکسون زندگی می‌کرد، ادعا کرد که مایکل جکسون از او سوءاستفاده جنسی می کرده است. جکسون خود را بی گناه خواند و این اتهامات را نتیجه غرض ورزی و دشمنی رسانه‌های گروهی دانست.
در همین سال، مایکل جکسون شایعات مربوط به اینکه زیر چتر اکسیژن پرفشار می‌خوابد یا اینکه پوست تنش را سفید کرده رد کرد و برای اولین بار اعتراف کرد که مبتلا به بیماری برص (نوعی بیماری پوستی مربوط به از بین رفتن رنگدانه‌های پوست دست و صورت) است.
در سال ۲۰۰۳ مارتین بشیر، روزنامه نگار انگلیسی، به دیدار مایکل جکسون در مزرعه افسانه‌ای او در نورلند رفت و فیلم مستند جنجالی‌ای تهیه کرد با عنوان زندگی با مایکل جکسون که از تلویزیون‌های جهان پخش شد.
این فیلم مستند، مایکل جکسون را نشان می داد که با پسربچه سیزده ساله ای به نام گاوین آرویزو دست در دست هم داشتند و در باره تجربه اتاق خواب خود حرف می زدند. بعد از پخش این مستند جنجالی، مایکل جکسون با شکایت گاوین، به هفت فقره تجاوز به کودکان متهم شد.
وی در سال ۲۰۰۵ دوباره به اتهام سوء استفاده‌ی جنسی از کودکان و چند اتهام دیگر محاکمه شد اما باز هم مدارک مستند کافی علیه او به دست نیامد و تبرئه شد.


مرگ مایکل جکسون

مایکل جکسون، ۲۵ ماه ژوئن سال گذشته در سن پنجاه سالگی در خانه خود در لس آنجلس در اثر ایست قلبی درگذشت.
اما چندی بعد پزشکی قانونی لس آنجلس، مرگ او را "قتل" تشخیص داد و اعلام کرد که علت مرگ او مسمومیت با پروپوفول (یک نوع داروی بیهوشی) و مسکنی قوی به نام لورازپام بوده است.
بر اساس این گزارش، مجموعه ای از داروهای میدازولام، دیازپام، لیدوکائین، لورازپام و افدرین در خون مایکل جکسون دیده شده بود.

قبلا گزارش هایی به نقل از دکتر کونارد مورای، پزشک شخصی مایکل جکسون منتشر شده بود که از تجویز داروی پروپوفول برای درمان مشکل بی خوابی او خبر می داد اما پلیس آمریکا، بعد از بازجویی پزشک خصوصی مایکل جکسون، او را بی گناه تشخیص داد.
با این حال دادستان های ایالت کالیفرنیا، ‌کونراد مورای را متهم به قتل غیرعمد مایکل جکسون کرده و اعلام کردند که وی "بدون قصد سوء" ولی به دلیل بی احتیاطی موجب مرگ مایکل جکسون شده است.
اما دکتر مورای در دادگاهی در لوس آنجلس، رسما این اتهام را رد کرد ‌و قاضی دادگاه هم او را با قرار وثیقه 75 هزار دلاری آزاد کرد.
همزمان با ورود کونارد مورای به دادگاه، تعدادی از طرفداران مایکل جکسون با صدای بلند وی را قاتل خطاب کردند.
مایکل جکسون روز چهارم سپتامبر 2009 در گورستان مشهور فورست لاون به خاک سپرده شد. گورستانی که محل دفن هنرپیشگان نامداری چون همفری بوگارت و کلارک گیبل است.
الیزابت تیلور، مک کالی کالکین (هنرپیشه) و کوینسی جونز (خواننده موسیقی پاپ)، کریس تاکر (کمدین سرشناس) و لیزا ماری پریسلی، همسر سابق مایکل جکسون در این مراسم حضور داشتند.
روز گذشته (۲۴ ژوئن)، جرمین جکسون برادر بزرگ تر مایکل جکسون که به اسلام تغییر مذهب داده است، در گفتگو با بی بی سی گفت که اگر مایکل جکسون به اسلام می گرایید، امروز زنده بود. او گفت که با اینکه مایکل جکسون هرگز مسلمان نشد اما به اسلام اعتماد داشت.

فرزندان مایکل

مایکل جکسون دو بار ازدواج کرد. یک بار با لیزا ماری پریسلی، دختر الویس پریسلی (خواننده سرشناس موسیقی راک اند رول)، و بار دیگر با زن پرستاری به نام دبی رو که مادر دو فرزند اوست.
از مایکل جکسون سه فرزند به نام های پاریس، پرنس و مایکل جکسون دوم (معروف به بلنکت) به جای مانده اما همواره در باره این که آیا او واقعا پدر فرزندانش بوده، تردید وجود داشته است.
شایعات حاکی از آن بوده است که مادران آنها با اسپرم های اهدایی نزدیکان مایکل جکسون باردار شده بودند.
مارک لستر، بازیگر سابق سینما و یکی از دوستان قدیمی مایکل جکسون، می گوید ممکن است او پدر یکی از فرزندان مایکل جکسون باشد.
وی گفته است همواره تصورش این بوده که دبی رو، همسر مایکل جکسون قرار است با اسپرم او باردار شود.
پیشتر، گمان می رفت که آرنولد کلاین، پزشک متخصص پوستی که مایکل جکسون تحت نظر او بوده است، پدر دو فرزندی بوده که خانم دبی رو به دنیا آورده است. هویت زنی که سومین فرزند مایکل جکسون را باردار بوده و به دنیا آورده است نامعلوم است.



ثروت افسانه‌ای

بر اساس برآورد مجله اقتصادی بیلبورد، ثروت به جا مانده از مایکل جکسون از زمان مرگش در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته است.
به نوشته بیلبورد، فروش آلبوم های جکسون حدود ۳۸۳ میلیون دلار و درآمد حاصل از فیلم 'همین است' (this is it) حدود ۴۰۰ میلیون دلار بوده است، فیلمی که بر اساس صد ساعت فیلم ویدیویی از زمان تمرین مایکل جکسون برای اجرای آخرین کنسرتش تهیه شده بود.
مایکل جکسون قرار بود توری را به همین نام (همین است) در ماه جولای در لندن و چند شهر اروپا اجرا کند اما مرگ به او مهلت نداد و این تور هیچ گاه برگزار نشد.
سود فروش بلیت هایی که طرفداران مایکل جکسون پس ندادند و به عنوان یادگاری نگه داشتند حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برآورد شده است.
با این حال زندگی مالی مایکل جکسون در سال های آخر عمرش چندان خوب نبوده و او در هنگام مرگ حدود ۵۰۰ میلیون دلار بدهی داشته است.
شرکت نشر موسیقی آثار مایکل جکسون، مایجک (Mijac)، نیز در حال حاضر حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.
مایکل جکسون همچنین نیمی از سهام شرکت نشر موسیقی سونی آی تی وی را نیز در اختیار دارد.
روز گذشته خواهر مایکل جکسون در گفت و گویی تلویزیونی ادعا کرد که برادرش به خاطر پول کشته شده است.
لاتویا جکسون گفت: "برادرم را کشتند جون مرده اش از زنده اش بیشتر می ارزید."


0 دیدگاه:

توجه:

برای دیدن صفحه ی بعد بر روی "پیام های قدیمی تر" کلیک کنید

--------------------------------