(پیتونک گلچینی از بهترین مطالب وب را در اختیارتان می گذارد) کپی برداری از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

توجه

دوستان عزیز یک سالی هست که وبلاگ نویسی رو گذاشتم کنارازین به بعد میتونید مطالب خنده دار و جالب رو در فیس بوک من ببینید:www.facebook.com/Aran.Fadavi *برای ارسال نظر هایتان در زیر هر مطلب کادری با گزینه ی (ارسال یک نظر) وجود دارد . با کلیک کردن بر روی آن و پر کردن فرم مورد نظر، ما را در بهتر شدن یاری کنید.

*برای دیدن عکس هایی که دیده نمی شوند از Show picture استفاده کنید.

*برای دیدن صفحات بعدی از گزینه ی "پیام های قدیمی تر" در قسمت پایین صفحه استفاده کنید.


امروزه تلسکوپها در دنیایی که به دنبال ناشناخته های فضاهای دور از مادر زمین می گردد نقش مهمی ایفا می کنند به همین منظور 10 نکته عجیب درباره تلکسوپها ارائه می شود.



اولین تلسکوپها چگونه ایجاد شدند و این دستگاههای نجومی برای رسیدن به تکاملی که امروز دارند چه فرایندهایی را پشت سر گذاشته اند از جمله موضوعاتی است که می تواند مورد توجه علاقه مندان نجوم قرار گیرد.

یک مجله معتبر علمی در سلسله گزارشاتی به نام "20 چیزی که درباره آن نمی دانید" به معرفی مسائل عجیبی درباره موضوعات مختلف علمی پرداخته است که شاید کمتر کسی شنیده باشد. به منظور جذابیت موضوع خبرگزاری مهر هر شنبه یکی از گزارشها را با ذکر 10 نکته منتشر کند.

در چهارمین بخش از این سلسله گزارشات به بررسی 10 نکته عجیب درباره تلسکوپها می پردازیم:

1- دانش معمول می گوید که "داچمن هانس لیپرشی" اولین تلسکوپ امروزی را در سال 1608 اختراع کرد اما براساس افسانه ها این دستگاه سه سال زودتر و به دست کودکانی که با لنزهای یک مغازه عینک سازی بازی می کردند اختراع شد. در حقیقت کودکان در روزهای پیش از ورود کنسولهای بازیهای ویدئویی اغلب از این نوع بازیها می کردند.

2- تلسکوپها منجر به ایجاد اولین شبکه های مخابراتی پر سرعت شدند. برای مثال تلسکوپهای کوچکی برای رله کردن سیگنالهای مخابراتی از مسافتهای بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفتند.

3- گالیله اولین تلسکوپ را به سوی آسمان چرخاند و موجب کشف قمرهای مشتری و حفره های روی ماه شد. هرچند شواهد اندکی نشان می دهند که تلسکوپ گالیله به خورشید نیز چشم دوخته است.

4- برای حمل آینه 100 اینچی تلسکوپ هوکر به روی کوه ویلسون در کالیفرنیا نزدیک به 200 مرد با طناب کوهنوردی کامیونی را در یک مسیر پر پیچ و خم هدایت کردند و سرانجام پس از 8 ساعت رانندگی به محل مورد نصب آینه رسیدند.

5- تلسکوپ هوکر وجود کهکشانهای دیگر را اثبات کرد و نشان داد که جهان در حال گسترش است.

6- امروزه از یک تلسکوپ اینترنتی منجمان آماتور می توانند از خانه وارد یک رصدخانه روباتیک شوند و بر روی رایانه خود آسمان را رصد کنند.

7- ناسا تلسکوپ فضایی هابل را در سال 1990 با 7 سال تاخیر و یک بودجه دو میلیارد دلاری پرتاب کرد.

8- مجموعه آینه 8 فوتی به طور مداوم به مدت یکسال و با دقت 10 نانومتر جلا داده شد.

9- در سال 1965 دو مهندس به نامهای آرنو پنزیاس و رابرت ویلسون متوجه میکرو امواج ثابت شدند و به این ترتیب میکروامواج کیهانی پس زمینه ای و یا "امواج پس از بیگ بنگ" را کشف کردند. میکروامواج کیهانی پس زمینه ای همانند "جنگ برفکی" تلویزیونهای آنالوگ قدیمی دیده می شوند.

10-  در سال 1960 یک فیزیکدان به نام "ریموند دیویس پسر" از 100 هزار گالون مایع خشک شویی برای نشان دادن ذرات نوترینوی نامرئی که از خورشید جریان می یابند استفاده کرد.


0 دیدگاه:

توجه:

برای دیدن صفحه ی بعد بر روی "پیام های قدیمی تر" کلیک کنید

--------------------------------