(پیتونک گلچینی از بهترین مطالب وب را در اختیارتان می گذارد) کپی برداری از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

توجه

دوستان عزیز یک سالی هست که وبلاگ نویسی رو گذاشتم کنارازین به بعد میتونید مطالب خنده دار و جالب رو در فیس بوک من ببینید:www.facebook.com/Aran.Fadavi *برای ارسال نظر هایتان در زیر هر مطلب کادری با گزینه ی (ارسال یک نظر) وجود دارد . با کلیک کردن بر روی آن و پر کردن فرم مورد نظر، ما را در بهتر شدن یاری کنید.

*برای دیدن عکس هایی که دیده نمی شوند از Show picture استفاده کنید.

*برای دیدن صفحات بعدی از گزینه ی "پیام های قدیمی تر" در قسمت پایین صفحه استفاده کنید.



پژوهشگران دریافته اند که حرارت مناطق مختلف قطب شمال به بیشترین میزان در 2000 سال اخیر رسیده است.

تغییر در مدار گردش زمین به دور خورشید باعث شد قطب شمال چندین قرن سردتر شود اما در 100 سال گذشته با افزایش تولید گازهای گلخانه ای از سوی منابعی که انسان در فعالیت آن دست داشته، درجه حرارت این ناحیه نیز زیادتر شد.
دانشمندان یافته خود را بر اساس شواهد به دست آمده از هسته های یخی، حلقه های مقطع درختان و رسوب دریاچه ها به دست آورده اند.
پژوهشگران دانشگاه آریزونای شمالی، در آمریکا در گزارشی در نشریه ساینس (Science) می گویند یافته های آنها نشان می دهد که نواحی قطبی به دو عامل حرارت خورشیدی و افزایش حرارت ناشی از تولید گازهای گلخانه ای بسیار حساس هستند.
پژوهش در 23 نقطه از قطب شمال انجام شد که در آن شواهد کافی برای به دست آمدن تصویر لازم برای مقایسه دهه به دهه تغییر وضع درجه حرارت وجود داشت.
حاصل، نموداری شد که بر اساس آن یک دهه اخیر (1998-2008) گرم ترین دهه در کل دوره مورد پژوهش بوده است.
درل کافمن که هدایت این پژوهش را به عهده داشت می گوید : "روند غالب در نمودار تولید شده، روند سرد شدنی است که در 1900 سال اول دیده می شود."
"اما قرن بیستم در تضاد واضحی با روند سرد شدن قرار دارد که انتظار می رفت ادامه پیدا کند. نیم قرن آخر، گرم ترین در کل دوره مورد پژوهش بوده و 10 سال اخیر بدترین شرایط را داشته است."
به طور متوسط تا سال 1900 از درجه حرارت این ناحیه حدود 0.2 در جه سانتی گراد در هر هزاره کم شد، اما از آن زمان حرارت 1.2 درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

یکی از دلایل روند کند کاهش درجه حرارت، انحراف های تدریجی (هر انحراف در طی هزاران سال) و مقطعی زمین از مدار حرکت خود به دور خورشید بوده است. این انحراف ها، ماهی از سال که در آن زمین از همیشه به خورشید نزدیک تر است را تغییر می دهد.
این انحراف مقطعی به تدریج از کل انرژی خورشیدی جذب شده در نواحی قطب شمال در تابستان کاست، تا اینکه گرمایش در اثر تولید گازهای گلخانه ای شرایط را تغییر داد.
پژوهش انجام شده همچنین بروز پدیده گرم شدن هوا در قرون وسطی را ثابت می کند. برخی شواهد تاریخی حاکی از آن بود که حدود 1000 سال قبل، وقتی وایکینگ ها گرینلند را به مستعمره خود تبدیل کردند، هوا به اندازه ای گرم شده بود که آنها در ناحیه نیوفاندلند شروع به پرورش انگور کردند.
پژوهش دانشگاه آریزونای شمالی نشان داد "بر خلاف روند کاهش حرارت و به عنوان استثنایی در 19 قرن اول" هرچند در آن زمان حرارت به اندازه حال حاضر نبوده است اما به مراتب از صد سال پیش گرم تر بوده است.
روند اخیر گرمایش قطب شمال به وضوح خود را با کاهش عمده میزان سطح یخ های روی سطح آب در تابستان نمایان کرده است، که حداقل میزان سطح پوشیده از یخ در دریا، در سال 2007 به وسیله دوربین های ماهواره ای ثبت شد.



0 دیدگاه:

توجه:

برای دیدن صفحه ی بعد بر روی "پیام های قدیمی تر" کلیک کنید

--------------------------------