(پیتونک گلچینی از بهترین مطالب وب را در اختیارتان می گذارد) کپی برداری از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

توجه

دوستان عزیز یک سالی هست که وبلاگ نویسی رو گذاشتم کنارازین به بعد میتونید مطالب خنده دار و جالب رو در فیس بوک من ببینید:www.facebook.com/Aran.Fadavi *برای ارسال نظر هایتان در زیر هر مطلب کادری با گزینه ی (ارسال یک نظر) وجود دارد . با کلیک کردن بر روی آن و پر کردن فرم مورد نظر، ما را در بهتر شدن یاری کنید.

*برای دیدن عکس هایی که دیده نمی شوند از Show picture استفاده کنید.

*برای دیدن صفحات بعدی از گزینه ی "پیام های قدیمی تر" در قسمت پایین صفحه استفاده کنید.

گرانترین خانه تهران!

توي راه تصوير گران‌ترين خانه را در ذهنم مي‌ساختم. حتما بايد رويايي باشد، خانه‌اي ويلايي با ستون‌هاي بلند مجلل و بزرگ پر از رنگ و شكوه. ساعت 10:30 به در خانه‌اي كه به قيمت بيش از هشت ميليارد و نيم معامله شده است، مي‌رسيم. 

با ديدن خانه واقعي تصوير كه نه همه ذهنم به هم ريخت. خانه‌اي با نماي آجري تنها داراي سه طبقه با دري بزرگ و مشكي، زنگ خانه را زدم. جواني حدود 24 ساله در را باز كرد با دستمالي به دست كه توانستم حدس بزنم كارگر خانه است.

بعد از كمي صحبت يكي ديگر از كارگران خانه پيدايش شد با اين تفاوت كه جارويي دستش بود از همكارش درباره من مي‌پرسيد. به سختي سوالاتم را جواب دادند، وقتي در مورد خانه نم‌پس ندادند از آنها درباره دستمزدي كه مي‌گيرند سوال مي‌كنم «هر شش ساعت كه كار كنيم مبلغي حدود 50 هزار تومان مي‌گيريم.»

دوباره سر حرف را باز مي‌كنم و از صاحبخانه مي‌پرسم كه جواب سر بالا مي‌دهند، «نمي‌دونم خانواده‌شون چند نفر هستند فقط مي‌دونم يك خانم و آقا هستند» قرار شد براي ديدن صاحبخانه فردا صبح دوباره به سراغ‌شان بروم از كارگرها خداحافظي مي‌كنم و در سنگين مشكي پشت سرم بسته مي‌شود.

روز بعد دوباره برمي‌گردم به سراغ خانه هشت‌و‌نيم ميلياردي تا شايد بتوانم با صاحب خانه‌اش گپي بزنم و سوالاتم را بپرسم. در مي‌زنم، اين بار كارگر ديگري در را باز مي‌كند، روز از نو روزي از نو، او هم مي‌گويد كه صاحبخانه باز هم در خانه نيست اما اين يكي كه كم‌سن‌تر از ديروزي‌هاست راحت‌تر سوالاتم را جواب مي‌دهد «دو طبقه از اين خونه دفتر كار است.»

احتمالا متوجه شاخ كه نه تعجبم شده بود، پرسيد حال‌تان خوب است. هشت و نيم ميليارد پول براي دفتر كار شخصي با خودم فكر كردم اگر دفتر كارش اين است منزل شخصي اين فرد بايد در كجا و به چه قيمتي باشد. از پسرك جوان پرسيدم اگر اينجا مال تو بود با آن چه مي‌كردي: «اگر من چنين خانه‌اي داشتم هيچ‌وقت آن را دفتر كار نمي‌كردم.» مي‌پرسم چه‌كار مي‌كردي : «زندگي مي‌كردم.» شايد آن كارگر ساده به اين فكر نكرده بود كه صاحب اين دفتر حتما خانه‌اي بسيار راحت‌‌تر و گران‌تر از از دفتر كارش دارد!

شايد تاثير ركود قيمت زمين در زندگي افراد متوسط جامعه ما حدود چند ميليون باشد اما عده‌اي هم هستند كه اين كاهش ناگهاني قيمت زمين براي‌شان خيلي گران‌تر تمام شد تا جايي‌كه به ميليارد هم مي‌رسد.

گران‌ترين مسكن معامله شده در سال 87 (آخرين مورد خريد و فروش در يكي از آژانس‌هاي املاك) همين خانه ويلايي واقع در خيابان مهستان است كه به قيمت 5/8 ميليارد معامله شد و با توجه به ركود قيمت زمين اكنون قيمت اين خانه به حدود هفت ميليارد رسيده است يعني يك ميليارد پر. اگر چه موفق به ديدن صاحبخانه نمي‌شوم اما بالاخره فهميدم صاحب اين خانه ميلياردي، كارخانه‌داري است به نام حسن‌پور.

بعد از خانه‌هاي ويلايي شهرك غرب سراغ سه برج ‌گرانقيمت و جديد مي‌رويم كه عبارتند از برج مهستان، ايران زمين و ساختمان‌هاي سه گانه دوبرال ( شامل برج آرميتا، آرمينه و آريو). قيمت كف اين برج‌ها را به ازاي هر متر، پنج ميليون تومان تعيين كرده‌اند.

از جمله دلايل تفاوت قيمت فاحش مساكن شش فاز شهرك غرب به‌خصوص خانه‌هاي ويلايي آن عبارت است از وسعت قطعات زمين (خاص خانه‌هاي ويلايي)، عدم تراكم جمعيت در منطقه و به تبع آن نبود ترافيك. كم واحد بودن و مهم‌ترين آن تبعيت از قانون جامع شهرك است كه از سال 53 وضع شده و مربوط به خانه‌هاي ويلايي است كه مجاز به ساختن خانه‌اي با بيش از 5/10 متر ارتفاع نيستند. ( شايد خلوت بودن شهرك هم به خاطر وجود همين قانون است.)

بعد از اين منطقه با ارزش‌ترين مسكن در منطقه سعادت‌آباد است. در بين اهالي سعادت‌آباد مرسوم است كه اين منطقه از نظر ارزش و قيمت مسكن اين‌طور درجه‌بندي مي‌شود:ساكن درجه يك در قسمت بلوار 24 متري و اطراف ميدان كاج. ساكن درجه دو، مابين ميدان كاج و ميدان سرو و ساكن درجه سه از ميدان سرو تا ميدان بوستان واقع شده‌اند.

طبق اين دسته‌بندي هر چه از طرف غرب سعادت‌آباد به سمت شرق برويم به ارزش مساكن افزوده مي‌شود. در اين محدوده بالاترين قيمت مسكن را بلوار 24 متري دارد و البته كوچه‌هاي غربي بلوار 24 متري نسبت به كوچه‌هاي شرقي از افزايش قيمت تا حدود يك ميليون تومان برخوردار است.

فاكتورهاي تعيين قيمت در اين منطقه عبارت است از شيب و عرض كوچه‌ها، فاصله مساكن از مراكز خريد و امكانات آموزشي، رفاهي و مواد به كار رفته در مصالح ساختمان‌ها. در بلوار 24 متري قيمت به ازاي هر متر در بالاترين حد 800/4 ميليون تومان و در كمترين حد به ازاي هر متر 3500 ميليون تومان است.

اكثر بناهاي بلوار 24 متري از امكانات رفاهي از قبيل استخر، سونا و جكوزي برخوردارند و تعداد انگشت شماري از آنها هم علاوه بر اينها داراي امكاناتي چون اتاق كارواش و اتاق بيليارد (ورزش) هستند. هر چند زماني از سر كنجكاوي براي بازديد اين امكانات خاص رفتم اما اتاق كارواش و ورزش اين ساختمان‌ها هنوز تكميل نشده بود.

بالاخره به ارزان‌ترين منطقه هم رسيديم منطقه فرحزاد واقع در شمالي‌ترين قسمت منطقه 2، پايين بودن قيمت مسكن فرحزاد از آن جهت است كه زمين‌هاي موجود در اين منطقه داراي سند نيستند و به صورت قولنامه‌اي رهن و اجاره داده مي‌شوند و ارزان‌ترين آنها با حدود سه تا چهار ميليون رهن و 100 تا 130 هزار تومان اجاره داده مي‌شوند و با 50 ميليون هم مي‌شود سقفي دست و پا كرد.
منبع:همشهری


0 دیدگاه:

توجه:

برای دیدن صفحه ی بعد بر روی "پیام های قدیمی تر" کلیک کنید

--------------------------------