(پیتونک گلچینی از بهترین مطالب وب را در اختیارتان می گذارد) کپی برداری از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

توجه

دوستان عزیز یک سالی هست که وبلاگ نویسی رو گذاشتم کنارازین به بعد میتونید مطالب خنده دار و جالب رو در فیس بوک من ببینید:www.facebook.com/Aran.Fadavi *برای ارسال نظر هایتان در زیر هر مطلب کادری با گزینه ی (ارسال یک نظر) وجود دارد . با کلیک کردن بر روی آن و پر کردن فرم مورد نظر، ما را در بهتر شدن یاری کنید.

*برای دیدن عکس هایی که دیده نمی شوند از Show picture استفاده کنید.

*برای دیدن صفحات بعدی از گزینه ی "پیام های قدیمی تر" در قسمت پایین صفحه استفاده کنید.

مسلما داشتن رژيم غذايي  سرشار از مواد سرخ کرده، مملو از پروتئين ، دسرهاى نامناسب، نوشيدنى هاى قندى و ...منجر به بروز چاقى و افزايش وزن مى شود.به خصوص زمانيکه اين مقدار کالرى دريافتى متناسب با ميزان فعاليت روزانه شما نباشد. اما اضافه وزن با وجود تمرينات منظم ورزشى و رژيم مناسب ، کمى گيج کننده است.


به گزارش سلامت نيوز، افزايش وزن ديوانه کننده است ، به خصوص وقتى دليل آن نا مشخص باشد.
بهتر است بگوييم که فاکتورهاى ديگرى علاوه بر کنترل رژيم غذايى و انجام تمرينات ورزشى منظم مى تواند بر کنترل وزن شما موثر باشد و منجر به چاقى گردد. از جمله اين فاکتورهاى موثر در بروز چاقى واضافه وزن عبارتند از :

عدم داشتن خواب کافي: داشتن استراحت کافى منجر به عملکرد بهتر بدن مى شود و کمبود خواب باعث اعمال تنش هاى فيزيولوژيکى بر بدن مى شود و در نهايت منجر به ذخيره چربى مازاد بر نياز بدن مى گردد.

زمانيکه خسته هستيد، بدن قادر به کنترل تنش ها و فشارهاى وارده نيست و ممکن است باعث شود که براى غلبه بر اين مشکل غذاى بيشترى دريافت کنيد. به علاوه فرد ممکن است در آخر شب با خوردن غذا ، کالرى بيشترى را جذب کند. زيرا بعضى از افراد گمان مى کنند با خوردن غذا بهتر به خواب مى روند. در صورتى که اين طور نيست. تنها کالرى مازاد بر نياز دريافت مى کنيد.
بعضى از علائم نداشتن خواب و استراحت کافى عبارتند از : احساس خستگى، کاهش سطح انرژي، چرت زدن و احساس کج خلقى و تحريک پذيرى است. براى داشتن استراحت کافي، 8 ساعت خواب در شب لازم است. براى رسيدن به اين مقدار مناسب، هر شب 15 دقيقه بيشتر از شب قبل در بستر بمانيد تا به اندازه مطلوب دست يابيد.

زمانيکه شما تشريفات خواب را به طور صحيح اجرا کنيد و ورزش منظم روزانه داشته باشيد ، بهتر به خواب فرو مى رويد.

داشتن استرس: ما اکنون در جامعه اى زندگى مى کنيم که از ما انتظار فعاليت بيشترى دارد، و ما نيز خواسته ها ى بيشترى داريم و در نهايت استرس و فشار ناشى از اين مطالبات، روحيه و احساس ما را تحت تاثير قرار مى دهد.

اين تنش ها و استرس ها باعث ذخيره سوخت، کند شدن متابوليسم بدن و ترشح بيشتر هورمون هايى نظير کورتيزول، لپتين و ... مى شود که نقش موثرى در بروز چاقى به خصوص در ناحيه شکم دارند. خيلى از افراد براى غلبه بر استرس به سراغ غذا مى روند، ولى غذا درمان مناسبى براى غلبه بر استرس نخواهد بود.

کسانى که استرس دارند بيشتر غذاهاى سرشار از کربوهيدرات مصرف مى کنند که اين نوع غذاها باعث آزاد شدن هورمون سروتونين در مغز مى شود و تاثير آرامبخش دارد. اين يک درمان خودکار و موقت بدن است براى غلبه بر استرس ، اما چاق کننده مى باشد.

تاثير بعضى داروها: بعضى داروهاى تجويزى براى درمان افسردگي، اختلالات خلقي، مسکن ها، داروهاى درمانى ميگرن، فشارخون و ديابت باعث افزايش وزن مى شود.

بعضى از استروئيد ها، در درمان هاى هورمونى و حتى داروهاى خوراکى ضد بارورى نيز همين تاثير را دارد. بنابراين اگر بدون هيچ نوع تغيير در شيوه و سبک زندگى، دچار اضافه وزن شويد، دليل آن مى تواند داروهايى باشد که مصرف مى کنيد.

بعضى از داروها به دليل حفظ مايعات بدن باعث افزايش وزن مى شود ، در حاليکه ناشى از چاقى و چربى اضافه نيست.

بعضى از داروهاى موثر در بروز اضافه وزن عبارتند از: استروئيد ها، داروهاى ضد افسردگي، آرام بخش ها، داروهاى ضد صرع، داروهاى ديابت، داروهاى فشار خون و داروهاى مسکن معده. اما به خاطر داشته باشيد که تاثير درمانى اين داروها در بعضى موارد، ارزش اين را دارد که تاثير چاق کنندگى آنها را ناديده بگيريد. بنابر اين اگر به تاثير داروهاى مصرفى خود در مورد اضافه وزن شک داريد، با پزشک خود مشورت کنيد و هرگز خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنيد.

شرايط بالينى خاص: رايج ترين اين شرايط که منجر به چاقى مى شود، کم کارى غده تيروئيد است. کمبود هورمون تيروئيد باعث کاهش متابوليسم، اختلال در اشتها و افزايش وزن مى شود.

از جمله علائم کم کارى غده تيروئيد عبارتند از : خستگى، احساس کسلي، تورم، گرفتگى و خس خس صدا، عدم تحمل سرما، خواب فراوان و يا سردرد است.

از جمله ديگر شرايط بالينى نادر که منجر به اضافه وزن مى شود، سندرم کوشينگ است، که در اين بيمارى مقدار زيادى هورمون کورتيزول در مغز توليد مى شود که منجر به چاقى مى گردد.
 
يائسگي: يائسگى اصولا در اواسط عمر زنان اتفاق مى افتد و اين درست زمانى است که فعاليت هاى فيزيکى فرد نيز کاهش يافته و ميزان سوخت و ساز نيز کند شده است و به دليل تغييرات هورمونى که رخ داده است گرسنگى، افسردگى و کمبود خواب عارض مى شود.

در اين دوران به دليل از دست دادن هورمون استروژن، هورمونى که بر روى ذخيره چربى در قسمت ميانى بدن نقش دارد، چربى بيشترى در قسمت ميانى بدن(کپل) ذخيره مى شود.

براى اجتناب از اين تغيير، بايد اقدام به کاهش توده بدنى کرد. براى اين کار انجام تمرينات مناسب ورزشى نظير تمرينات قدرتى خوب است. اين کار به علاوه باعث جبران کاهش توده استخوانى مى شود . در واقع تمرين بدنى کافى و يک رژِيم غذايى مناسب با کالرى کنترل شده و سرشا ر از ويتامينD و کلسيم در اين دوران مانع خوبى براى ممانعت از افزايش وزن است.


0 دیدگاه:

توجه:

برای دیدن صفحه ی بعد بر روی "پیام های قدیمی تر" کلیک کنید

--------------------------------