(پیتونک گلچینی از بهترین مطالب وب را در اختیارتان می گذارد) کپی برداری از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

توجه

دوستان عزیز یک سالی هست که وبلاگ نویسی رو گذاشتم کنارازین به بعد میتونید مطالب خنده دار و جالب رو در فیس بوک من ببینید:www.facebook.com/Aran.Fadavi *برای ارسال نظر هایتان در زیر هر مطلب کادری با گزینه ی (ارسال یک نظر) وجود دارد . با کلیک کردن بر روی آن و پر کردن فرم مورد نظر، ما را در بهتر شدن یاری کنید.

*برای دیدن عکس هایی که دیده نمی شوند از Show picture استفاده کنید.

*برای دیدن صفحات بعدی از گزینه ی "پیام های قدیمی تر" در قسمت پایین صفحه استفاده کنید.


تعريف سونا: سونا در هر شکل و نوع آن عملاً انواع استفاده و بهره برداري از هواي گرم است.


انواع سونا


1.    سونا خشک         


2.    سونا بخار            


3.    حوضچه آب داغ 


4.    جکوزي        
                    


تأثير استفاده از سونا


جسماني: هم زمان با گرم شدن تدريجي بدن، گرماي محيط را خون از سطح بدن به خود گرفته و به قسمت­هاي دروني منتقل مي­کند. اين جريان پيوسته تا جايي ادامه مي­يابد که گرماي بدن به اوج مي­رسد و به محض آن که عمل تعريق شروع شود، درجه حرارت بدن پايين مي­آيدو موجب دفع سموم مختلف بدن مي­شود. سونا سبب تحريک و تهيج سلسله اعصاب و غده­ها شده و در اثر انقباض و انبساطي که بوجود مي­آيد، خود نوعي ورزش عمومي براي اندام­هاي داخلي بدن مي­باشد .


رواني: در ايجاد حالاتي از نشاط و انبساط خاطر، خوشنودي، بهبود افسردگي و پژمردگي مؤثر است و هم چنين در افزايش فعاليت سلول­هاي ذهني مؤثر است.


نحوي استفاده از سونا


مدت: توصيه مي­شود از کل زمان استفاده از استخر 75% اول به شنا کردن اختصاص يابد و 25% وقت مابقي به استفاده از سونا اختصاص داده شود. مدت زمان استفاده از سونا براي افراد تازه کار 5 تا 6 دقيقه در جلسات بعدي تا 15 دقيقه و براي افراد سالمند بيش از 5 دقيقه توصيه نمي­شود.  


مراحل استفاده


1- شستشوي بدن با آب گرم و صابون پيش از ورود به سونا به دليل اين که عمل تعريق بهتر صورت گيرد و بوي چرک و آلودگي­هاي سطح بدن بر اثر گرما متصاعد نشود.


2- استفاده از حوله مستطيل شکل و بلند به طوري که فرد روي حوله بنشيند تا حوله قطرات عرق را به خود جذب کرده در غير اين صورت موجب انتشار بوي بد در فضاي اطاق خواهد شد.


3- نوشيدن يک ليوان آب قبل از ورود به سونا به جهت پيشگيري از بروز هرگونه عارضه و بهره­مندي کامل از خواص سونا.


4- گرماي محيط سونا و يا مدت زمان استفاده از سونا بايد به گونه­اي باشد که موجب عرق کردن بيش از حد نگردد؛ چرا که تجمع بيش از حد مواد زائد روي پوست، باعث صدمه به آن و بوي بد و ناخوشايند مي­شود.


5- عرق نکردن نيز موجب تراکم سموم مختلف در بدن شده و بي­ترديد سلامت فرد در معرض خطر قرار مي­گيرد.


6- براي هماهنگ کردن تدريجي بدن با حرارت سونا بهتر است به محض ورود چند دقيقه در سکوي پايين و بعد سکوي دوم و در پايان از سکوي آخر استفاده نمود.  





مرحله پاياني استفاده از سونا:


1-      بعد از سونا بايد زير دوش آب ولرم رفت تا عرق پاک شود.


۲-    براي خنک کردن بدن از دوش آ ب سرد استفاده شده و يا از حوضچه آب سرد استفاده مي­گردد. توجه شود، از حوضچه آب سرد بيش از  2 يا 3 بار به شکل غوطه خوردن استفاده نگردد. زيرا حرارت بدن به سرعت پايين آمده و عوارض نامطلوبي مانند انقباض عضلاني، سرما خوردگي و لخته شدن ذرات چربي در رگهاي بدن مي­گردد.


۳-      مرحله بعد از سرد کردن؛ زمان استراحت به مدت 10 تا 15 دقيقه روي سکو يا صندلي به طوري که پاها کمي بالاتر از سطح بدن قرار گيرد. در سکوت و آرامش کامل.    





نکات قابل ملاحظه


1- مبتلايان به بيمار صرع و ديابت مجاز به استفاده از سونا نمي­باشند.


2- افرادي که بيماري ريوي، تنگي نفس و قلب ضعيف دارند بايد زير نظر پزشک متخصص با رعايت توصيه­هاي او از سونا استفاده کنند.


3-  در هنگام استفاده از سونا در صورتي که عوارضي نظير سر درد، سر گيجه، رخوت بيش از حد، تپش قلب غير عادي رخ دهد بايد بلافاصله سونا را ترک نمود. 


4- در هنگام غوطه­ور شدن در حوضچه آب سرد بايد سر و تمام بدن در زير آب قرار گيرد در غير اين صورت اختلاف دما بين سر و تنه اختلالاتي را بوجود مي­آورد.


5- خوردن تغذيه و نوشابه گازدار پيش از سونا و در ميان دفعات کار اشتباه است.


6- قبل و  بعد از سونا نبايد سيگار کشيد.


7- ورزش و نرمش در هنگام سونا به هرشکل که باشد، اشتباه مي­باشد.


8- بلافاصله بعد از صرف غذا و با معده پر نبايد از سونا استفاده نمود.   





ويژگي سوناي بخار


   سونا بخار علاوه بر دارا بودن فايده­هاي سوناي خشک موجب پاک شدن شش­ها، سينوس­ها و مجاري تنفسي و تلطيف پوست بدن مي­شود. مدت هر بار توقف در سوناي بخار بسته به ظرفيت و استعداد اشخاص از 10 تا 15 دقيقه مي­باشد. وجود شير آب سرد در اتاق سوناي بخار اين امکان را مي­دهد که فرد هر چند دقيقه يک بار دست و صورت خود را با آب سرد خنک کند تا به تواند مدت معلوم را در بخار سوزان سونا بنشيند.


 


جکوزي


   ماساژ در زير آب از روش­هاي درماني بسيار مؤثر در رفع درد عضلات، مفاصل و استخوان­ها مي­باشد. استفاده کنندگان از جکوزي در داخل حوضچه قرار مي­گيرند و اعضاء بدن خود را به تناوب در مسير فواره­هاي زير آب قرار مي­دهند. بعد از خروج از جکوزي بايد مدتي استراحت نمود تا بدن به حالت اوليه برگشت نمايد.


0 دیدگاه:

توجه:

برای دیدن صفحه ی بعد بر روی "پیام های قدیمی تر" کلیک کنید

--------------------------------