هميشه وقتي كه ميخواهيم با يك فرد جديد يا دوستي كه از طريق اينترنت با وي آشنا شدهايم براي اولين بار قرار ملاقات حضوري بگذاريم، بيشتر از اوقات ديگر به سر و وضع خود ميرسيم. اين قضيه در مراسم پيش از ازدواج و جلسۀ اول خواستگاري بيشتر مشهود است. همچنين در مورد استادان و معلماني كه براي اولين در كلاسها حاضر ميشوند و تمام تلاششان در اين است كه با همان برخورد اول نظر دانشجويان و دانشآموزان را به خود جلب نمايند.دوستيها و ارتباطات بسيار موثر بوده و نقش اساسي در پايداري ارتباط دارد. بسياري از ما اين قضيه را زياد مهم تلقي نكرده و گاهي اوقات در همان برخورد اول تاثير منفي بر روي مخاطب خود گذاشته و باعث ميشويم كه وي براي آخرين بار با ما ملاقات حضوري داشته باشد.
احتمالا دراينجا شما تصور ميكنيد كه اين نيم تنۀ يك موتور سوار ورزشكار است كه با سرعت زياد در حال حركت در اتوبان است و لباسهايي جذاب داشته و موتور او بسيار گران است اما شما در برخورد اول وي را چنين ديديد و در واقع در برخورد اول او خود را به شما چنين نشان داد.
برخورد اول در برقراري
چه كنيم تا برخورد اول باعث برقراري پيوند مستحكم ارتباط شود؟
راههاي زيادي وجود دارد كه هر كسي بر اساس تجربيات خودش آنها را در نظر دارد اما چند راه اساسي هست كه براي همه موثر واقع شده و تابحال امتحان خود را پس داده است. از آن جمله ميتوان به موارد زير اشاره نمود :
۱ – وقت مخاطب را محترم شمردن و دقيقا سر وقت در محل قرار حاضر شدن
۲ – رعايت نظافت شخصي و مرتب بودن سر و وضع
۳ – داشتن وضع ظاهري آراسته و مرتب و منظم (بسته به سليقۀ هر فرد : اسپرت يا كلاسيك)
۴ – صحبت كردن اصولي و بدون من من كردن و همچنين رعايت اصل “من شنوندۀ خوبي هستم”
۵ – دست دادن در حد استاندارد، رعايت فاصلۀ مناسب، عدم روبوسي در هر شرايطي (وجود آنفلوآنزا، عدم وجود آنفلوآنزا)
۶ – كنار گذاشتن تعارفات غيرمعقول
۷ – دعوت از مخاطب جهت صرف يك نوشيدني يا نهار و شام (با هزينۀ خودمان)
۸ – عدم توجه به اشتباهات لپي فرد مقابل
۹ – شوخي نكردن زياد اما شوخ طبع بودن به اندازه
۱۰ – جدي نبودن زياد اما كمي محكم بودن
همچنين بايد هميشه با خود گمان كنيم كه مخاطب ما فردي محترم، با ادب، با شخصيت و داراي سجاياي اخلاقي است. يعني اين پيش برداشت را از شخصيت مخاطب خود داشته باشيم زيرا خودبخود باعث سوق دادن رفتار ما به سمت احترام به فرد مقابل ميشود.
۱ – وقت مخاطب را محترم شمردن و دقيقا سر وقت در محل قرار حاضر شدن
۲ – رعايت نظافت شخصي و مرتب بودن سر و وضع
۳ – داشتن وضع ظاهري آراسته و مرتب و منظم (بسته به سليقۀ هر فرد : اسپرت يا كلاسيك)
۴ – صحبت كردن اصولي و بدون من من كردن و همچنين رعايت اصل “من شنوندۀ خوبي هستم”
۵ – دست دادن در حد استاندارد، رعايت فاصلۀ مناسب، عدم روبوسي در هر شرايطي (وجود آنفلوآنزا، عدم وجود آنفلوآنزا)
۶ – كنار گذاشتن تعارفات غيرمعقول
۷ – دعوت از مخاطب جهت صرف يك نوشيدني يا نهار و شام (با هزينۀ خودمان)
۸ – عدم توجه به اشتباهات لپي فرد مقابل
۹ – شوخي نكردن زياد اما شوخ طبع بودن به اندازه
۱۰ – جدي نبودن زياد اما كمي محكم بودن
همچنين بايد هميشه با خود گمان كنيم كه مخاطب ما فردي محترم، با ادب، با شخصيت و داراي سجاياي اخلاقي است. يعني اين پيش برداشت را از شخصيت مخاطب خود داشته باشيم زيرا خودبخود باعث سوق دادن رفتار ما به سمت احترام به فرد مقابل ميشود.
نكتۀ مهم : زبان اعضاي بدن
در اينكه بدن ما خودبخود با مخاطب صحبت ميكند شكي نيست اما چه كنيم تا بدنمان حرفهاي خوبي به مخاطب بزند؟ (!)
حركات زياد دست، متقاطع كردن پاها، تكان دادن زياد سر چه به معني موافقت و چه مخالفت، بازي كردن با انگشتان، بازي كردن با اعضا و جوارح ديگر بدن، بازي با لباسها از جمله دكمهها و يقه، حركات زياد صندلي، صندلي را تا نيمه بلند كردن، لم دادن زياد، صاف نشستن شديد، به يك نقطه خيره شدن، سيگار كشيدن، بيني را با دستمال گرفتن و بسياري موارد ديگر، همه و همه تاثيرات منفي و در نتيجه برداشت منفي مخاطب را بدنبال خواهد داشت.
همچنين داشتن يك لبخند مليح بر لبها ميتواند تا ۷ برابر بيشتر از حالت معمولي باعث جذب مخاطب شود. بلند شدن و ايستادن كامل در مقابل مخاطب نيز يكي ديگر از زبان اعضاي بدن است (البته در ايران و برخي كشورهاي آسيايي).
حركات زياد دست، متقاطع كردن پاها، تكان دادن زياد سر چه به معني موافقت و چه مخالفت، بازي كردن با انگشتان، بازي كردن با اعضا و جوارح ديگر بدن، بازي با لباسها از جمله دكمهها و يقه، حركات زياد صندلي، صندلي را تا نيمه بلند كردن، لم دادن زياد، صاف نشستن شديد، به يك نقطه خيره شدن، سيگار كشيدن، بيني را با دستمال گرفتن و بسياري موارد ديگر، همه و همه تاثيرات منفي و در نتيجه برداشت منفي مخاطب را بدنبال خواهد داشت.
همچنين داشتن يك لبخند مليح بر لبها ميتواند تا ۷ برابر بيشتر از حالت معمولي باعث جذب مخاطب شود. بلند شدن و ايستادن كامل در مقابل مخاطب نيز يكي ديگر از زبان اعضاي بدن است (البته در ايران و برخي كشورهاي آسيايي).
ناخنها و دندانها با مخاطب حرف ميزنند
ناخنهاي زيبا، اصلاح شده، تميز و سوهان شده (براي خانمها) و دورگيري شده (براي آقايان) تاثير بسيار ژرفي در ديدار اول دارد. شخصي كه داراي ناخنهاي بلند يا كثيف و چه بسا هر دو باشد، در همان لحظۀ اول باعث چندش مخاطب خود شده و وي را از خود طرد مينمايد. تميز كردن زير ناخنها در حين صحبت، بازي با آنها و … نيز باعث برداشت منفي مخاطب ميشود. ناخنهاي پا نيز بسيار تاثيرگذار است. با خود تصور كنيد فردي با صندل يا دمپايي و ناخنهايي با كمي سياهي در زير آنها و بخصوص كمي بلند. واقعا چندش آور است. ضمنا ناخنهاي لاك خورده با رنگهاي عجيب و غريب نيز به نظر من عامل جذب مخاطب نخواهد بود. در مورد دندانها، به همان اندازه كه ناخنها مهم هستند، دوبرابر آن دندانها تاثيرگذارند. نياز به توضيح اضافي نيست اما دندانهايي سفيد را در مقابل دندانهايي زرد با قطعاتي غذا مقايسه كنيد.
قرار در اتومبيل است؟ اتومبيل بخشي از لباس ماست!
نظافت ظاهري اتومبيل بسيار مهم است. اگر قرارمان در داخل اتومبيل شخصي است و يا اينكه ميخواهيم در اتومبيل با هم صحبت كرده و با مخاطب خود در داخل شهر گشتي بزنيم، الزامي است كه اتومبيل خود را و بخصوص داشبورد و صندليهاي انرا كاملا تميز كرده و از خوشبوكننده استفاده كنيم. در صورتيكه در زير پاها آشغال يا پوست ميوه ريخته است، آنها را جمع كنيم (با توجه به اينكه ما هرگز آشغالها را از اتومبيل خود بيرون نميريزيم) و نيز در صورتيكه اتومبيل سيستم تهويۀ مطبوع دارد، آنرا در دماي متعادل تنظيم نموده و شيشهها را ترجيحا بالا دهيم تا صحبتهاي مخاطب خود را بهتر بشنويم و او نيز همچنين.
خوشبو باشيم، اما زننده نباشيم
برخي از افراد خيال ميكنند كه خوشبو بودن يعني خالي كردن يك شيشه عطر بر روي لباس كه اين امر خود باعث نوعي برداشت نامناسب مخاطب از ما ميشود. استفاده از عطر و ادكلن بسيار خوب است اما به اندازه. براي مثال يك لحظه فشردن دكمۀ فشاري عطر بيك براي ۲ ساعت كافي است. همچنين استفاده از مام (در صورتيكه تعريقمان زياد است) خوب است. ضمنا دقت شود كه خانمها اكثرا به بوهاي گرم علاقمند بوده و آقايان به بوهاي سرد.
كلمات تكراري = خستگي مخاطب
گفتن كلماتي تكراري (تكه كلام) به صورت اتوماتيك وار اشتباه است از جمله “به قول معروف – مثلا – فهميدي؟ – متوجهي؟ – نگا كن – بروبابا – چيه – چي شده؟ و … ” كه اين كلمات علاوه بر بياحترامي گاه به گاه به مخاطب، وي را خسته ميكند.
هركه هستيم باشيم، برخورد اول مهم است
اين مهم نيست كه ما چه كاره هستيم يا وضع مالي ما چطور است و يا اينكه خانۀ ما كجاست و خانوادۀ ما كيستند. مهم فقط برخورد اول است كه ميتواند يك فرد با موقعيت اجتماعي معمولي را بسيار بالاتر از آنچه كه هست جلوه دهد.
_____
پانوشت :
ناخنهاي زيبا، اصلاح شده، تميز و سوهان شده (براي خانمها) و دورگيري شده (براي آقايان) تاثير بسيار ژرفي در ديدار اول دارد. شخصي كه داراي ناخنهاي بلند يا كثيف و چه بسا هر دو باشد، در همان لحظۀ اول باعث چندش مخاطب خود شده و وي را از خود طرد مينمايد. تميز كردن زير ناخنها در حين صحبت، بازي با آنها و … نيز باعث برداشت منفي مخاطب ميشود. ناخنهاي پا نيز بسيار تاثيرگذار است. با خود تصور كنيد فردي با صندل يا دمپايي و ناخنهايي با كمي سياهي در زير آنها و بخصوص كمي بلند. واقعا چندش آور است. ضمنا ناخنهاي لاك خورده با رنگهاي عجيب و غريب نيز به نظر من عامل جذب مخاطب نخواهد بود. در مورد دندانها، به همان اندازه كه ناخنها مهم هستند، دوبرابر آن دندانها تاثيرگذارند. نياز به توضيح اضافي نيست اما دندانهايي سفيد را در مقابل دندانهايي زرد با قطعاتي غذا مقايسه كنيد.
قرار در اتومبيل است؟ اتومبيل بخشي از لباس ماست!
نظافت ظاهري اتومبيل بسيار مهم است. اگر قرارمان در داخل اتومبيل شخصي است و يا اينكه ميخواهيم در اتومبيل با هم صحبت كرده و با مخاطب خود در داخل شهر گشتي بزنيم، الزامي است كه اتومبيل خود را و بخصوص داشبورد و صندليهاي انرا كاملا تميز كرده و از خوشبوكننده استفاده كنيم. در صورتيكه در زير پاها آشغال يا پوست ميوه ريخته است، آنها را جمع كنيم (با توجه به اينكه ما هرگز آشغالها را از اتومبيل خود بيرون نميريزيم) و نيز در صورتيكه اتومبيل سيستم تهويۀ مطبوع دارد، آنرا در دماي متعادل تنظيم نموده و شيشهها را ترجيحا بالا دهيم تا صحبتهاي مخاطب خود را بهتر بشنويم و او نيز همچنين.
خوشبو باشيم، اما زننده نباشيم
برخي از افراد خيال ميكنند كه خوشبو بودن يعني خالي كردن يك شيشه عطر بر روي لباس كه اين امر خود باعث نوعي برداشت نامناسب مخاطب از ما ميشود. استفاده از عطر و ادكلن بسيار خوب است اما به اندازه. براي مثال يك لحظه فشردن دكمۀ فشاري عطر بيك براي ۲ ساعت كافي است. همچنين استفاده از مام (در صورتيكه تعريقمان زياد است) خوب است. ضمنا دقت شود كه خانمها اكثرا به بوهاي گرم علاقمند بوده و آقايان به بوهاي سرد.
كلمات تكراري = خستگي مخاطب
گفتن كلماتي تكراري (تكه كلام) به صورت اتوماتيك وار اشتباه است از جمله “به قول معروف – مثلا – فهميدي؟ – متوجهي؟ – نگا كن – بروبابا – چيه – چي شده؟ و … ” كه اين كلمات علاوه بر بياحترامي گاه به گاه به مخاطب، وي را خسته ميكند.
هركه هستيم باشيم، برخورد اول مهم است
اين مهم نيست كه ما چه كاره هستيم يا وضع مالي ما چطور است و يا اينكه خانۀ ما كجاست و خانوادۀ ما كيستند. مهم فقط برخورد اول است كه ميتواند يك فرد با موقعيت اجتماعي معمولي را بسيار بالاتر از آنچه كه هست جلوه دهد.
_____
پانوشت :
يك ضرب المثل به زبان انگليسي ميگويد : You never get a second chance to make a first impression به اين معنا كه “شما هرگز شانس ديدار اول را براي دومين بار بدست نخواهيد آورد”.
ارائۀ اخبار جديد به مخاطب خوب است اما ارائۀ راه حل براي مشكلات مخاطب تا قبل از پرسيدن نظر ما كار درستي نيست.
از بوسيدن و در برخي موارد لمس كردن كودك ديگران جلوگيري اكيد شود.
از نظر دادن در مورد جزئيات ظاهر مخاطب جلوگيري شود.
سلام و احوالپرسي گرم بسيار مفيد است
ارائۀ اخبار جديد به مخاطب خوب است اما ارائۀ راه حل براي مشكلات مخاطب تا قبل از پرسيدن نظر ما كار درستي نيست.
از بوسيدن و در برخي موارد لمس كردن كودك ديگران جلوگيري اكيد شود.
از نظر دادن در مورد جزئيات ظاهر مخاطب جلوگيري شود.
سلام و احوالپرسي گرم بسيار مفيد است
0 دیدگاه:
ارسال یک نظر