(پیتونک گلچینی از بهترین مطالب وب را در اختیارتان می گذارد) کپی برداری از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

توجه

دوستان عزیز یک سالی هست که وبلاگ نویسی رو گذاشتم کنارازین به بعد میتونید مطالب خنده دار و جالب رو در فیس بوک من ببینید:www.facebook.com/Aran.Fadavi *برای ارسال نظر هایتان در زیر هر مطلب کادری با گزینه ی (ارسال یک نظر) وجود دارد . با کلیک کردن بر روی آن و پر کردن فرم مورد نظر، ما را در بهتر شدن یاری کنید.

*برای دیدن عکس هایی که دیده نمی شوند از Show picture استفاده کنید.

*برای دیدن صفحات بعدی از گزینه ی "پیام های قدیمی تر" در قسمت پایین صفحه استفاده کنید.


در دنیای مدرن امروز که وبلاگ و وبلاگ نویسی بسیار مطرح گردیده است بد نیست که ما هم اطلاعاتی در رابط با این موضوع داشته باشیم و شاید دانستن تاریخچه ی وبلاگ نویسی جذاب باشد.
در حال حاضر وبلاگ نویسی چهارمین رسانه اطلاع رسانی در ایران می باشد و قبل از آن سیستم هایی مانند  Usenet و  Genie از ابزار انتشار مطالب در اینترنت بودند.

آغاز وبلاگ نویسی مدرن در ابتدا به صورت نوشتن خاطرات روزانه یا  online diary بود و بیشتر افرادی که اقدام به انتشار خاطراتشان از طریق دنیای اینترنت می کردند روزنامه نگاران و نویسندگان مشهور بودند. که در ابتدا به آنها ژورنالیست می گفتند و بعدها به Escribitionists (به معنی وبلاگ نویس و کسی که نوشته هایش را در فضای نت منتشر می کند) تغییر پیدا کرد.
اولین فردی که اقدام به نوشتن خاطرات خود در اینترنت نمود Jastin Hall بود که در سال ۱۹۹۴ اقدام به درج خاطرات روزانه اش و همچنین گزارشات متعدد از کنفرانس های مختلف که در آن شرکت داشت را می نمود. و  در سال ۲۰۰۴ مجله ی نیویرک تایمز جاستین هال را به عنوان پدروبلاگ نویسی شخصی معرفی کرد.
شخص دیگری به نام  Jerry pournelle نیز اقدام به نوشتن خاطرات خود به همراه اضافه کردن فیلم و عکسهایی از زندگی خود نمود. اما نکته ی جالب این است که او از دستگاهی تحت عنوان Eye Tap برای انتشار زنده ی تصاویر به وبلاگش استفاده می کرد. این دستگاه وسیله ای است که مثل عینک آن را در چشم قرار می دهند، و دستگاه قادر است که تصاویر را چون چشم شما ضبط کند، و این تصاویر مستقیما به روی نت می رفت. گویی کاربران به صورت آنلاین آنچه را که این آقا می دیده است را می دیده اند. به همین واسطه می توان ایشان را بنیانگذار سبک نوینی از وبلاگ نویسی دانست.
اصطلاح Weblog برای اولین بار در ۱۷ دسامبر ۱۹۹۷ توسط John Barger تعریف شد. همچنین اصطلاح Blog برای اولین بار توسط Peter Merholz، زمانی که همینطوری. کلمه ی Weblog را به دو کلمه ی We Blog در ساید بار وبلاگش در آوریل ۱۹۹۹ تفکیک کرد، ایجاد شد. مدت کوتاهی بعد Evan Williams و Pyra Labs کلمه ی blog را هم به صورت اسم و هم فعل بکار بردند. (Blogging به معنی وبلاگ نویسی و ویرایش نوشته ها در وبلاگ است) و سرانجام  کلمه ی blogger را به کاربران سرویس وبلاگ نویسی نسبت داد.



در ویکیپدیا:

واژه‌شناسی و واژه‌گزینی
واژهٔ وبلاگ اولین‌بار توسط یورن بارگر استفاده شد که یک هم‌آمیزی از دو واژهٔ وب و لاگ است. واژهٔ لاگ، واژه‌ای‌ست از ریشه واژهٔ یونانی لوگاس که در قرون میانه در معنای دفتر گزارش سفر کشتی‌ها به کار می‌رفته‌است. لاگ در زبان تخصصی رایانه به پرونده‌هایی گفته می‌شود که گزارش وقایع رخ‌داده در رایانه را ثبت می‌کنند. بلاگ نیز شکل کوتاه‌شده وبلاگ است.

انواع وب‌نوشت

به جز نوع نوشتاری وب‌نوشت، با گسترش روزافزون فناوری‌های اینترنتی، سامانه‌های نوینی از وب‌نوشت نیز گسترش پیدا کرده‌است.
در حال حاضر وب‌نوشت‌ها به صورت‌های مختلفی مانند فوتوبلاگ، ویدئو بلاگ، فلش بلاگ، پاد کست و صدا بلاگ نیز وجود دارند.

تاریخ وب‌نویسی

نخستین وب‌نوشت دنیا SCRIPTING NEWS متعلق به دیوید واینر بود. در آغاز سال ۱۹۹۹ ۲۳ وب‌نوشت در اینترنت وجود داشت و در عرض چند ماه تعداد آن‌ها به میلیون‌ها وب‌نوشت رسید که از نقاط مختلف جهان می‌نوشتند.
در ایران نخستین وب‌نوشت را سلمان جریری در ۱۶ شهریور ۱۳۸۰ ایجاد کرد و موج وب‌نویسی با انتشار راهنمای ساخت وب‌نوشت توسط حسین درخشان در ایران آغاز شدو در سال اول حدود ۱۰۰ وب‌نوشت ایجاد شد و سال‌های بعدی با ایجاد سرویس‌های پرشین بلاگ، بلاگ اسکای و بلاگفا به ده‌ها هزار رسید.
در میان افغانان نخستین وب‌نوشت را ضیا افضلی به نام «غزل امروز افغانستان» از کانادا نوشته‌است. نخستین وب‌نوشتی که از داخل افغانستان نوشته شده‌است را وحید پیمان ایجاد کرد.


0 دیدگاه:

توجه:

برای دیدن صفحه ی بعد بر روی "پیام های قدیمی تر" کلیک کنید

--------------------------------