(پیتونک گلچینی از بهترین مطالب وب را در اختیارتان می گذارد) کپی برداری از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است

توجه

دوستان عزیز یک سالی هست که وبلاگ نویسی رو گذاشتم کنارازین به بعد میتونید مطالب خنده دار و جالب رو در فیس بوک من ببینید:www.facebook.com/Aran.Fadavi *برای ارسال نظر هایتان در زیر هر مطلب کادری با گزینه ی (ارسال یک نظر) وجود دارد . با کلیک کردن بر روی آن و پر کردن فرم مورد نظر، ما را در بهتر شدن یاری کنید.

*برای دیدن عکس هایی که دیده نمی شوند از Show picture استفاده کنید.

*برای دیدن صفحات بعدی از گزینه ی "پیام های قدیمی تر" در قسمت پایین صفحه استفاده کنید.


آيا شما جزء افرادي ميباشيد که هيچ گاه خشک نيسـتـند؟ تعرق بيش از اندازه خيلي بيشتر از آن چيزي که شما تصور مي کنيد رايج است به همين دليل هيچ دليل براي نگرانـي و نااميدي وجودندارد و نبايد تصور کنيد که در دنيا تنها فردي هـستيد که عـرق مي کنـد. در حاليکه تعرق يکي از واکنش هاي طبيعي بدن محسوب مـي شود، و بـه بـدن در کاهش دمــاي سطحي کمک مي کند، اما اگر شما هميشـه بـدون توجه به دماي اطراف در حال عرق کردن هستيد، بايد قدري روي مسئله دقيق تر شويد.


نوعي بيماري بانام هايپرهيدروسيس (بيماري غدد عرقي) وجود دارد که گريبانگير 2 تا 3% از جـمعيت کل امريکاست و بيشتر از طريق کف دست و پــا خود را نشان مي دهد. اين بيماري همچنـين مـي تــواند در زير بغل و يا ساير نقاط بدن
نيز ظاهر شود. معمولاً از دوران نوجواني به بعد قابل تشخيص بوده و تعرق بيش از اندازه دست و پا از سن 13 سالگي به بعد در بيماران کاملاً مشهود خواهد بود.

اگر اين بيماري تحت درمان قرار نگيرد، فرد ما بقي عمر خود را با وجود اين بيماري سر مي کند و اين احتمال وجود دارد که ناراحتي هاي بيشمار ديگري نيز برايش بوجود آيد. به عنوان مثال افرادي که دچار انواع تشديد يافته اين بيماري هستند، حتي در گرفتن فرمان ماشين نيز دچار مشکل مي شوند. گاهي اوقات هم در هنگام دست دادن با افراد پس از يک جلسه کاري مهم دچار مشکل خواهند شد. به هر حال بدون در نظر گرفتن موقعيت فردي افراد، اين اختلال مي تواند مشکلات عديده اي را در زدگي بيماران ايجاد کرده و اعتماد به نفس آنها را تا حد بسيار زيادي کاهش دهد.



تشخيص هايپر هيدروسيس

معمولاً کساني که دچار اين بيماري مي شوند مشکلي در تشخيص آن ندارند، چرا که علائم آن کاملاً مشهود است و اين افراد بدون در نظر گرفتن درجه حرارات بدن، همواره در حال تعرق هستند.
آزمايش هاي تخصصي نيز در اين زمينه وجود دارد که از جمله آن مي توان به تست يد و نشاسته اشاره کرد. مراحل آزمايش به اين شرح است که مقدار 1 گرم يد را با 500 گرم نشاسته انحلال پذير مخلوط کرده و بر روي محل مورد نظر مي زنند. اگر رنگ اين محلول آبي تيره و يا سياه شد معلوم مي شود که فرد دچار تعرق بيش از اندازه است.






دلايل ايجاد بيماري

اين بيماري را مي توان به دو نوع هايپرهيدروسيس اوليه و ثانويه طبقه بندي کرد. انواع اوليه آن از زمان نوزادي آغاز شده و نوع ثانويه قدري ديرتر خود را نشان مي دهد.
هايپر هيدروسيس اوليه، به دليل انتقال کروموزوم هاي ارثي که خصيصيه ژنتيکي خاصي را در بر دارند، ايجاد مي شوند. از فاکتورهاي ديگر ايجاد اين نوع اختلال مي توان به دلايل نرولوژيک، متابوليک، و سيستماتيک اشاره کرد.

نوع ثانويه که در سنين بالاتر بروز مي کند، مي تواند به دليل ترشحات غده هيپوفيز و تيروئيد ايجاد شود که در پي وجود بيماري هايي نظير ديابت، تومور، و نقرس ايجاد ميشوند. به همين دليل اگر تصورمي کنيد که در يک چنين گروهي قرار مي گيريد، بايد حتماً به پزشک مراجعه کنيد چرا که ممکن ست دچار بيماري شده باشيد که از وجود آن اطلاع نداشته باشيد ( به عنوان مثال: ديابت)

همچنين از ديگر دلايل ايجاد تعرق بيش از اندازه مي توان به افزايش اضطراب، مصرف مواد غذايي و نوشيدني هاي خاص، نيکوتين، کافئين، و حتي برخي بوهاي آلرژي زا اشاره کرد.


طريقه درمان بيماري

متدهاي مختلفي هستند که مي توانيد با استفاده از آنها اين بيماري را درمان نماييد. خوشبختانه درصد بسيار زيادي از افراد هستند که در درمان بيماري موفق شده و ميتوانند به زندگي عادي خود ادامه دهند. در اين قسمت چند تکنيک درماني که ثمر بخش بودن آنها به اثبات رسيده را به شما معرفي مي کنيم:

ضد تعرق ها

معمولاً به بيماران در مراحل ابتدايي تجويز مي شود و از انواع محصولاتي هستند که در دسترس بوده. بايد به دنبال انواعي از ضد تعرق ها باشيد که حاوي کلريد آلومينيوم هستند. آنها را زماني بايد مصرف کنيد که به تازگي محل مورد نظر را نتراشيده باشيد چرا که براي پوست ايجاد ناراحتي مي کنند. هر شيشه از آنها در حدود 1500 تا 2000 تومان بوده و مقرون به صرفه هستند.



ضد تعرق با اثر بالا

اين ضد تعرق ها حاوي آلومينيوم کلريد هگزاهيدرات مي باشند که تاثير گذاري بالاتري نسبت به محصول قبلي دارند. براي شروع بايد به مدت يک هفته به طور دائمي از آن استفاده کنيد، اما بعداً ميزان استعمال آنرا مي توانيد تا هفته اي دو بار نيز کاهش دهيد. از آنجايي که فروش اين دارو فقط با تجويز پزشک امکانپذير مي باشد، قيمت آن نيز قدري بالاتر است. به هر حال انواع 2 تا 5 هزار توماني آن در بازار يافت مي شود.



يون زدا

اين دستگاه مقداري بار الکتريکي را به پوست وارد مي کند و از شير آب به عنوان رسانا استفاده مي شود. به خاطر داشته باشيد که برخي از افراد اين مورد را دردناک گزارش کرده اند به همين خاطر اگر در محل مورد نظر زخم و يا جراحتي وجود دارد، بايد از استعمال آن خوددداري نماييد. نسبت به موارد قبلي قدري پر هزينه تر بوده و خريد دستگاه در حود 6 تا 65 هزار تومان هزينه در بر دارد. در بيشتر موارد هم از تاثير گذاري موقتي و نامناسبي برخوردار مي باشد.

داروهاي خوراکي

علاوه بر کرم هاي موجود، براي درمان تعرق زياد، داروهاي خوراکي نيز وجود دارند. از جمله معروف ترين اين داروهاي مي توان به موارد زير اشاره کرد: ديتروپان، روبينول، کاجنتين. براي افرادي هم که مشکل تعرقشان به دليل استرس مي باشد استفاده از داروهاي ضد افسردگي پيشنهاد مي شود.
قيمت اين داروها متفاوت است به ويژه با توجه به نوع بيمه درماني که شما استفاده مي کنيد. البته چيزي از 700 تومان تا 2000 تومان بيشتر نخواهد بود.


بوتاکس

بوتاکس هم شيوه جديد درماني ديگري است که هر روزه طرفداران بيشتري پيدا ميکند. اين محلول به ويژه بر روي زير بغل تاثير شگرفي مي گذارد. يکبار مصرف آن خيال شما را براي 6 ماه راحت مي کند. البته هزينه آن قدري بالا مي باشد؛ به عنوان مثال براي هر دو پا هزينه اي بالغ بر 200هزارتومان در بردارد.


جراحي

دو نوع جراحي وجود دارد که مي توانند براي درمان اين بيماري استفاده شوند. اولي از طريق آندوسکپي و دومي برداشتن کلي غدد عرقي است. در گزينه اول سلول هاي عصبي مشکل زا انتخاب شده و آنها را مي سوازنند و يا قطع مي کنند تا ديگر نتوانند سيگنال هايي را که سبب ايجاد عرق مي شوند به نقطه مورد نظر برسانند. مشکلي که در اين نوع درمان وجود دارد اين است که اغلب افراد اظهار مي دارند زمانيکه اين کار را در يک محل انجام مي دهند، نقاط ديگر بدن عکس العمل نشان داده و تعرق در آن مناطق افزايش پيدا مي کند. همچنين از ساير اثرات جانبي اين شيوه درماني مي توان به کاهش احساس ترس و هوشياري و افت ضربان قلب اشاره کرد.
در جراحي نوع دوم، غدد عرقي به سادگي برداشته مي شود و بيمار زير بيهوشي مي رود. اين عمل چيزي در حدود 60 تا 90 دقيقه به طول مي انجامد و بيمار به محض اتمام عمل جراحي مي تواند به خانه بازگردد. اکثر بيماران اين گزينه را ترجيح مي دهند. البته بايد توجه داشته باشيد که گران ترين انتخاب هم همين مورد مي باشد.



استفاده از گياه برنجاسپ

اين شيوه درماني به افرادي توصيه مي شود که به دنبال استفاده از درمان هاي طبيعي هستند. هم به صورت کپسول و هم به صورت چاي مي توان از آن استفاده کرد. براي بدست آوردن نتيجه کافي بايد فرد به طور روزانه از اين گياه مصرف نماييد.
اين مورد هم از انواع ارزان روش هاي درماني بوده و در حدود 100 تا 1500 تومان هزينه در بر دارد.


جاي نگراني نيست

اگر شما جزء افرادي هستيد که بيش از اندازه تعرق مي کنيد، خيالتان را راحت کنم که مجبور نيستيد تا آخر عمر خود اين معضل را تحمل کنيد. با توجه به شيوه هاي درماني متفاوتي که اين روزها در اختيارتان قرار دارد، ديگر دليلي وجود ندارد که احساس کنيد اين بيماري ممکن است شما را آزار دهد. کنترل بيماري مي تواند شما را از نگراني نجات بدهد و ديگر مجبور نخواهيد بود نگران خشک کردن قسمت هاي مختلف بدن خود باشيد.




توجه:

برای دیدن صفحه ی بعد بر روی "پیام های قدیمی تر" کلیک کنید

--------------------------------